Gezonde avondmaaltijd

Een gezonde avondmaaltijd bestaat grofweg uit drie onderdelen: groenten, vlees (of vis of vegetarisch) en een volkoren product. Volg deze stappen om van deze ingrediënten een gezonde avondmaaltijd te maken.

Stap 1: Voeg groente toe

Het advies is om iedere dag in ieder geval 250 gram groente te eten. Ga daarom altijd voor minimaal 200 gram groenten per persoon bij de avondmaaltijd en verspreid de overige porties groente over je dag. Bijvoorbeeld tijdens de lunch of als tussendoortje. Varieer volop met verschillende soorten groenten, zodat je veel verschillende voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Stap 2: Kies voor vlees, vis of vegetarisch

Ga je vandaag voor een stukje vlees, vis of kies je voor een vegetarisch alternatief? Het advies is om maximaal 500 gram vlees(waren) per week te eten en vaker te kiezen voor vegetarische opties. Daarnaast is het aanbovelen om minimaal een keer per week vis te eten. Voor een portie vlees, vis of vegetarisch kun je ongeveer 75 tot 100 gram per persoon aanhouden.

Stap 3: Kies een volkoren product

Je hebt nu nog één vlak van je bord over en dat vul je met een volkorenproduct of aardappelen. Kies voor volkoren pasta, volkoren couscous, zilvervliesrijst, volkoren bulgur of gekookte aardappelen. Varieer zo veel mogelijk met deze soorten, ze hebben namelijk allemaal hun eigen kwaliteiten en een andere samenstelling van nuttige voedingsstoffen.

Eet je liever wat minder koolhydraten? Laat dan het volkoren product weg en vervang dit door peulvruchten of een extra portie groente. Zo krijg je alsnog voldoende vezels binnen.

Meer gezonde inspiratie en tips?

Bestel dan een prachtig bewaarexemplaar van het Suiker Challenge Magazine boordevol gezonde recepten en handige tips. Met jouw aankoop steun je belangrijk onderzoek naar betere behandeling en genezing van diabetes.

Bestellen

Foto: Sam Moqadam / Unsplash.com