Lekker en gezond eten

Met diabetes kun je bijna alles eten. Maar gezond koken is natuurlijk het beste. En ieder mens met diabetes heeft andere wensen als het gaat om eten. Het verschil tussen een geschikte en minder geschikte maaltijd zit hem in een paar handigheidjes.

Krijg je een gast met diabetes, vraag dan van tevoren of je er rekening mee moet houden. Dat kan voor sommigen handig zijn vanwege medicijnen. Anderen hebben juist liever niet dat je speciaal moeite doet. Laat je gast zijn eigen portie kiezen of iets overslaan, dan zit je altijd goed.

Gezond koken

Gezond koken is voor iedereen aan tafel mooi meegenomen. Neem als startpunt: veel groenten. En leuk opgediende kleine porties, want daarvan geniet je soms meer dan van die grote schaal spaghetti, waarvan je na afloop op de bank moet uitbuiken.

Goed voor de bloedsuiker

  • Kies bij pasta, rijst en brood voor de volkorenversie, en voor zilvervliesrijst. Daarin zitten veel vezels, waardoor de bloedsuikerspiegel langzamer en minder stijgt.
  • Peulvruchten als erwten, linzen en bonen zijn gezond. Ook hier zitten vezels in, waardoor je bloedsuiker langzamer stijgt.
  • Gebruik niet te veel suiker, jam, honing, siroop, stroop, witte pasta, witte meel, witte rijst of aardappelpuree. Er zitten veel ‘snelle’ koolhydraten in, waardoor de bloedsuikerspiegel omhoog schiet.

Drinken

Ook in alcohol kunnen koolhydraten zitten die de bloedsuiker verhogen. En het verraderlijke is dat alcohol na een paar uur juist de bloedsuiker verlaagt. Aanbevolen wordt om niet meer dan één glas alcohol per dag te drinken en dit niet op te sparen. Drink zo min mogelijk frisdranken en vruchtensappen, hier zitten veel snelle suikers in. Water drinken kan altijd, of koffie en thee zonder suiker. Of kies een enkele keer voor een light drank. Kijk wel op de verpakking, in sommige light dranken zit nog wel wat suiker.

Goed voor hart en bloedvaten

  • Gebruik bij het bakken vooral gezonde, onverzadigde vetten. Die zijn vloeibaar als ze koud zijn: olie, vloeibare margarine of vloeibaar frituurvet. Smeer op je boterham zachte margarine of halvarine.
  • Goede soorten vet zitten verder in noten, vis, avocado en olijven. Het voedingscentrum beveelt aan om elke week minstens één keer vette vis te eten zoals zalm, makreel en haring. Een handje ongezouten noten per dag is ook goed voor je bloedsuiker.
  • Gebruik roomboter, harde margarine, kokosvet, palmolie en cacaoboter met uitzondering. Hier zitten meer ongezonde, verzadigde vetten. Je hoort wel eens dat kokosvet en roomboter geschikt zou zijn voor mensen met diabetes, maar dit is nooit gebleken uit betrouwbaar onderzoek.
  • Eet niet te veel rood en bewerkt vlees. Kies bij voorkeur voor mager, wit onbewerkt vlees zoals kipfilet. Voor mensen met diabetes vergroot bewerkt rood vlees de kans op complicaties, zoals hart- en vaatziekten.

Goed voor de bloeddruk

Het is vaak een gewoonte: even de zoutbus een paar keer schudden boven de pan. Maar te veel zout is niet goed voor de bloeddruk. Gebruik liever kruiden, specerijen, peper, azijn of citroensap, die geven ook veel smaak.

Lekker en gezond eten met diabetes

Met diabetes moet je altijd op je eten letten. Gelukkig kan gezond ook lekker zijn!