Foto van man die boodschappen doet en etiket goed leest

Hoeveel suiker mag je per dag? Wat doet suiker eigenlijk met je lichaam? Op deze pagina geven we antwoord op veelgestelde vragen over suiker..

Wat doet suiker?

Je lichaam zet suiker om in energie, dit doet het op verschillende manieren. Suiker bestaat uit fructose en glucose. Fructose wordt verwerkt door je lever en glucose wordt opgenomen in je bloed. Het hormoon insuline zorgt er voor dat de glucose in je weefsels komt als brandstof voor je lichaam. > Lees meer

Suiker is niet slecht voor je. Je hebt suiker nodig om te kunnen denken en bewegen. Te veel suiker kan wel slecht voor je zijn. Dit kan leiden tot lichamelijke klachten, zoals vermoeidheid of darmproblemen. > Lees meer

Van suiker krijg je niet zomaar diabetes. Door andere oorzaken gaat er in het lichaam wat mis. Toch kan suiker wel degelijk bijdragen aan de ontwikkeling van diabetes type 2. Te veel suiker kan namelijk leiden tot overgewicht. En als je overgewicht hebt, loop je een groter risico op diabetes type 2. > Lees meer

Suiker kan een kind onrustig maken. Kinderen die te veel fructose (fruitsuiker) binnen krijgen, kunnen last krijgen van hoofdpijn of darmklachten. Deze klachten kunnen leiden tot onrustig gedrag. Suiker kan een kind ook blij maken, omdat het beloningscentrum in de hersenen wordt geactiveerd. > Lees meer

Suiker kan een negatief effect hebben op je darmen. Te veel suiker kan namelijk darmproblemen zoals diarree, buikpijn en een opgeblazen gevoel veroorzaken. Om klachten aan je darmen te voorkomen is het aan te raden om vooral niet te veel fructose binnen te krijgen. > Lees meer

Suiker zorgt ervoor dat je spieren goed kunnen werken. Via je maagdarmkanaal komt suiker in je bloed. Daarna wordt het afgegeven aan je hersenen en spieren. Te veel suiker zorgt voor problemen. > Lees meer

Suiker zorgt ervoor dat de hersenen dopamine afgeven. Dopamine is een stof die je een gevoel van beloning geeft. En omdat het beloningscentrum in je hersenen wordt geactiveerd, ontstaat al gauw de behoefte aan nog meer suiker. > Lees meer

Je lever verwerkt suiker, dat uit fructose en glucose bestaat, op verschillende manieren. Fructose wordt door je lever omgezet naar brandstof voor je lichaam, terwijl glucose tijdelijk kan worden opgeslagen als glycogeen. > Lees meer

Te veel suiker is niet goed voor je tanden. Als je dagelijks vaak suikerrijk eten, frisdranken en vruchtensappen nuttigt, heb je een grotere kans op gaatjes en tanderosie. > Lees meer

Soorten suiker

Suiker is een zoete stof die tot de koolhydraten behoort en van nature voorkomt in onder andere fruit, groente en melk. Suiker uit suikerbiet en suikerriet wordt ook wel kristalsuiker of tafelsuiker genoemd. In 1 gram suiker zitten 4 kilocalorieën. > Lees meer

Natuurlijke suikers zijn suikers die niet geraffineerd (gezuiverd) zijn. Voorbeelden van natuurlijke suikers zijn honing, palmsuiker, kokosbloesemsuiker en ahornsiroop. > Lees meer

Vrije suikers zijn alle toegevoegde suikers plus de suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat. Van nature aanwezige suikers in fruit, groente en zuivel vallen niet onder vrije suikers. > Lees meer

Geen enkele suiker is het gezondst. Er zijn namelijk geen gezonde of ongezonde suikers. Of je nu een banaan eet of een glas frisdrank drinkt: je lichaam maakt geen onderscheid tussen toegevoegde suikers of suikers die van nature in voedingsmiddelen aanwezig zijn. Het is beter om je energie te halen uit producten met van nature aanwezige suikers. > Lees meer

Geraffineerde suiker is suiker die in de fabriek is gezuiverd. Voorbeelden van geraffineerde suikers zijn kristalsuiker, rietsuiker, basterdsuiker en druivensuiker. > Lees meer

Er zijn twee soorten suiker: monosacchariden en disachariden. De monosachariden zijn onder te verdelen in fructose, glucose en galactose. De meest bekende disachariden zijn sacharose, lactose, maltose en trehalose. > Lees meer

Glucose is een vorm van suiker, behoort tot de koolhydraten en heet in de voedingsmiddelenindustrie ook wel dextrose. > Lees meer

Fructose is een enkelvoudige koolhydraat (monosaccharide), we noemen dit 'suikers'. Fructose komt onder andere voor in fruit en wordt ook wel vruchtensuiker of fruitsuiker genoemd. Voedselfabrikanten gebruiken het als zoetstof in bijvoorbeeld koek, snoep en frisdrank. > Lees meer

Lactose is een suiker die in melkproducten voorkomt en wordt daarom ook wel melksuiker genoemd. Lactose is van nature aanwezig in melk van zoogdieren. > Lees meer

Een product mag suikervrij genoemd worden als het een suikergehalte heeft van maximaal 0,5 gram per 100 gram of 0,5 gram per 100 milliliter. > Lees meer

Rietsuiker is niet gezonder dan kristalsuiker of andere soorten suiker. In rietsuiker zitten mineralen, maar de hoeveelheid is zo klein dat het nauwelijks een bijdrage levert aan het halen van je dagelijkse behoefte. Rietsuiker en kristalsuiker bestaan uit dezelfde bestanddelen (glucose en fructose) en zijn gelijk in calorieën: 4 kcal per gram. > Lees meer

Alle zoetstoffen die in ons eten en drinken worden verwerkt, hebben een E-nummer. Dit betekent dat de stoffen door de European Food and Safety Authority (EFSA) zijn gecontroleerd en dat het gebruik ervan veilig is. > Lees meer

Hoeveel..?

Volwassen Nederlanders krijgen veel toegevoegde suikers binnen. Jaarlijks gaat het om 20 kilo, terwijl producten met toegevoegde suikers helemaal niet nodig zijn om gezond te blijven. Het advies van de Gezondheidsraad is daarom om de inname van toegevoegde en vrije suikers zoveel mogelijk te beperken. Dit zijn alle suikers die door de fabrikant zijn toegevoegd en alle suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat. > Lees meer

Een suikerklontje is 4 gram suiker. > Lees meer

Een Nederlander krijgt wekelijks gemiddeld 99 suikerklontjes aan toegevoegde suikers binnen. Dat is 20 kilo per jaar. Toegevoegde suikers zitten vooral in producten die helemaal niet nodig zijn om gezond te blijven. > Lees meer

Waarom?

Veel voedingsmiddelen bevatten toegevoegde suikers, omdat suiker een vrij goedkoop middel is dat volume en textuur aan een voedingsproduct geeft. Daarnaast kan suiker worden gebruikt als conserveermiddel. > Lees meer

Melk bevat melksuiker, ook wel lactose genoemd. Lactose is een vorm van suiker die van nature aanwezig is in melkproducten. > Lees meer

Yoghurt bevat van nature lactose, ook wel melksuiker genoemd. Aan sommige soorten yoghurt wordt door de fabrikant suiker toegevoegd, zoals vanilleyoghurt. Daarom maken we onderscheid tussen gezoete en ongezoete yoghurt. > Lees meer

Wie aan vlees denkt, denkt niet meteen aan suiker. Dat is logisch, want vlees bevat van zichzelf geen koolhydraten. Alle suiker in vleeswaren wordt door de fabrikant toegevoegd. Dit gebeurt om verschillende redenen. > Lees meer

Overige vragen

Het Diabetes Fonds maakt zich sterk voor gezondere bewerkte voedingsmiddelen. En dat is hard nodig, want deze voedingsmiddelen bevatten onnodig veel zout, verzadigd vet en suiker. Uiteraard heeft suiker onze specifieke aandacht. Te veel suiker kan leiden tot lichamelijke klachten, zoals vermoeidheid, tandbederf en darmklachten. Daarnaast heeft iemand die veel suiker binnenkrijgt een grotere kans op overgewicht. Overgewicht geeft weer een grotere kans op diabetes type 2. > Lees meer

Suiker is, net als zetmeel en vezels, een koolhydraat. Op etiketten staat vaak 'Koolhydraten, waarvan suikers'. > Lees meer

Iedere dag een blikje suikerrijke frisdrank (330 ml) drinken, verhoogt je risico op diabetes type 2 met maar liefst 20%. En nee, dit is absoluut geen fabeltje. > Lees meer

Light-frisdrank bevat minstens 30% minder suiker dan gewone frisdrank. Bij light-frisdrank is de suiker vaak deels of helemaal vervangen door zoetstoffen. > Lees meer

Een smoothie is niet per definitie gezond of ongezond. Om te beoordelen of iets gezond is, kun je het beste kijken naar het volledige voedingspatroon. Toch hebben veel mensen vragen over smoothies. Kun je ermee afvallen? Bevatten ze veel vitamines? Of juist veel suiker? Dit is wat je moet weten over smoothies. > Lees meer

Nee, suiker in fruit is niet per definitie ongezond, maar ook niet gezonder dan suiker in andere producten. Je lichaam maakt namelijk geen verschil tussen van nature aanwezige suikers en toegevoegde suikers. > Lees meer

Suiker is een voedingsstof. Er zijn ongeveer 50 voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Bekende voorbeelden zijn eiwitten, vetten en koolhydraten. Suiker behoort tot de koolhydraten en is dus een voedingsstof. > Lees meer

Calorieën (ook wel kilocalorieën) zijn de hoeveelheid energie in voedingsmiddelen. Krijg je meer energie binnen dan je verbruikt, dan heb je kans op overgewicht. > Lees meer

Iemand die zegt overgevoelig te zijn voor suiker, ervaart meestal klachten als hoofdpijn en/of vermoeidheid. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het eten van suiker kan leiden tot deze klachten. Toch zijn er verbanden te leggen tussen suiker en gezondheidsklachten. > Lees meer

Sommige soorten brood die je in de supermarkt of bij de bakker kunt kopen bevatten suiker. Vaak wordt er suiker aan het brood toegevoegd als voeding voor de gist. Suiker wordt daarom ook wel een ‘broodverbetermiddel’ genoemd. > Lees meer

Foto: Gorodenkoff / Shutterstock