18 JAN 2016

Waarschuwingen op suikerhoudende dranken zorgen ervoor dat minder ouders ze kopen. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Een waarschuwing op het etiket van suikerhoudende dranken zorgt ervoor dat 20 procent minder ouders de drank kopen dan als er geen waarschuwing op het etiket staat. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Pennsylvania. 2400 ouders met kinderen tussen de 6 en 11 jaar oud deden hier aan mee. 

Online kiezen

De ouders mochten online kiezen uit twaalf verschillende suikerhoudende dranken en acht suikervrije dranken, zoals water. Bij de suikerhoudende dranken werd er een waarschuwingslabel of een calorievermelding of helemaal geen informatie getoond. De waarschuwing luidde “drinken van dranken met toegevoegde suikers draagt bij aan obesitas, diabetes en een slecht gebit”.

Uitkomsten

60 procent van de ouders die géén informatie bij de dranken kregen, koos voor een suikerhoudende drank. Bij de ouders die wel een waarschuwing zagen koos 40 procent van de ouders voor een suikerhoudende drank. Van de ouders die het aantal calorieën op de fles zag staan, koos 53 procent voor de suikerhoudende drank. De onderzoekers zeggen dat er meer onderzoek nodig om precies te kunnen zien hoe de waarschuwingen werken op consumenten in de winkel.

Op dit moment wordt in een aantal Amerikaanse staten overwogen om verplichte waarschuwingen te plaatsen op suikerhoudende dranken, vergelijkbaar met de meldingen op sigarettenpakjes.

Lekker en gezond eten met diabetes

Met diabetes moet je altijd op je eten letten. Gelukkig kan gezond ook lekker zijn!