1 AUG 2017

Hoe zit dat nu met alcohol en diabetes? Onderzoekers uit Denenmarken stellen dat matig drinken de kans op diabetes verlaagt. Maar klopt dit echt? Het onderzoek rammelt nogal.

In Deens onderzoek zijn 76.484 mensen vijf jaar lang gevolgd. Aan het begin van het onderzoek vulden ze een vragenlijst in over hun leefstijl en alcoholgebruik. Vijf jaar laten hadden 859 mannen en 887 vrouwen diabetes gekregen. In het onderzoek is geen verschil gemaakt tussen diabetes type 1 en type 2.

Alcoholgebruik en kans op diabetes

De onderzoekers zeggen dat mannen de minste kans op diabetes hebben bij 14 drankjes per week en vrouwen bij 9 per week. Ook 3 tot 4 dagen per week alcohol drinken zou een lagere kans op diabetes geven dan wanneer je één of minder dagen per week alcohol drinkt.

Verder zou bier de kans op diabetes alleen bij mannen verlagen, en wanneer zij tussen de 1 en 6 biertjes per week drinken. Likeur verhoogt juist weer de kans op diabetes, maar alleen bij vrouwen als ze 7 of meer glaasjes per week drinken.

Moeten we nu aan de drank?

De onderzoekers zeggen verder niets over waarom alcoholgebruik diabetes zou voorkomen. Het Diabetes Fonds twijfelt aan de uitkomsten van dit onderzoek. Want het heeft een paar zwakke kanten, waardoor de resultaten niet zo betrouwbaar zijn:

  • Hoeveel iemand drinkt is vastgesteld door slechts één keer deze vraag te stellen. Mensen geven vaak geen juist aantal op, en in vijf jaar tijd kan deze hoeveelheid veranderd zijn.
  • Ook hadden de onderzoekers beperkte informatie over andere leefgewoonten, waaronder eetgewoonten. Terwijl voeding een grote impact heeft op het diabetesrisico.

Advies blijft: hoe minder hoe beter

En dan nog wat. Stel dat alcohol inderdaad het risico op diabetes verlaagt. Er is in ieder geval in ander onderzoek aangetoond dat alcoholgebruik de kans op andere ziektes zoals kanker verhoogt. Daarom is het advies van het Voedingscentrum om geen alcohol te drinken, of maximaal 1 glas per dag.

 

Lekker en gezond eten met diabetes

Met diabetes moet je altijd op je eten letten. Gelukkig kan gezond ook lekker zijn!