7 NOV 2017

Onder de naam ‘This is Forward’ heeft Coca-Cola vandaag haar actieplan voor duurzaamheid in West-Europa gepresenteerd. In 2025 moet 50% van het verkoopvolume van de frisdrankfabrikant bestaan uit caloriearme of calorievrije dranken. In 2016 was dit 34%.

Meer ambitie nodig

Volgens het Diabetes Fonds is het actieplan van Coca-Cola een stap in de goede richting, maar nog lang niet voldoende. “We vinden het goed dat er stappen worden gezet om de suikerconsumptie te verminderen en dat er een ruimer aanbod komt van dranken met minder suiker. Echter, we vinden de gestelde doelen en de snelheid van realisatie nog weinig ambitieus”, stelt Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds.

Groot marktaandeel betekent grote verantwoordelijkheid

Uit cijfers van de Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters en Sappen (FWS) blijkt dat 64% van alle geconsumeerde frisdrank, een variant van Coca-Cola is. Bijna 70% van alle verkochte frisdrank is een suikerhoudende variant.

Omdat Coca-Cola zo’n groot marktaandeel heeft, heeft het volgens Dessing een grote verantwoordelijkheid om de suikerinname uit frisdranken fors terug te brengen en hiermee een bijdrage te leveren aan de preventie van diabetes type 2. Dessing: “Een blikje regular frisdrank per dag verhoogt het risico op diabetes type 2 met 20%.”

Meer nodig om groei diabetes type 2 tegen te gaan

Over het streven om de helft van het verkoopvolume te laten bestaan uit caloriearme of calorievrije dranken is Dessing duidelijk: “Om overgewicht en de groei van diabetes type 2 tegen te gaan is het nodig dat een veel groter aandeel dan 50% bestaat uit calorievrij. En dat moet ook nog eens ver voor 2025 gerealiseerd zijn.” Ook vindt Dessing dat de prijs van suikerhoudende regular-frisdrank verhoogd moet worden.

Teken de petitie voor minder suiker!

Tijd voor actie vanuit de industrie: teken de petitie voor minder suiker!